Amerika Noord-West

Dag 16 Grand Teton NP – Bear Lake State Park

Vandaag gaan we de mooie natuur en het wildlife van Yellowstone en Grand Teton verlaten. We hadden een flinke dag rijden voor de boeg, maar hebben het vanmorgen toch rustig aan gedaan. Om 9 uur reden we van de campground weg.

Er lopen 2 wegen door Grand Teton, 1 langs Jenny Lake, die hadden we gisteren gereden en 1 langs de Snake River. Deze laatste weg hebben we vandaag gereden, een prachtige tocht met steeds weer dat uitzicht op de bergen. Grand Teton is erg groen, er is dan ook veel water in de vorm van meren en rivieren. Opeens zagen we heel veel mensen langs de kant van de weg staan, meestal betekent dat wild. Dus wij stoppen. Volgens sommigen zat er een grizzlybeer verstopt in de bossen. We hebben even staan kijken met verrekijker en camera, maar we konden niets vinden. Na 10 minuten besloten we toch maar verder te gaan, wie weet waar zo'n beest zich verschuilt.

Ik wilde nog even naar de ‘Chapel of the Transfiguration', een bekend kerkje uit 1925 met vanuit het raam boven het altaar een schitterend uitzicht op de bergen. Hiervoor moesten we een stukje richting Moose junction, daar staan weer allerlei mensen op de brug. Dus hup, weer de camper uit en deze keer hadden we geluk, Walter en ik zagen een eland (Moose) een klein stroompje oversteken. Helaas hadden de kinderen hem niet gezien, tot we uiteindelijk de puntjes van het gewei in een struik zagen. Hij lag daar rustig en leek niet veel haast te hebben met opstaan, dus zijn we tenslotte maar verder gegaan.

Bij het kerkje hebben we foto's gemaakt en gefilmd, het was inderdaad een schitterend zicht vanuit het altaar. Het is een heel klein kerkje, misschien 5 bankjes, maar wel heel lieflijk. In 1925 gebouwd door wat reizigers/pioneers die het uitzicht daar zo mooi vonden. Daar hadden ze ook wel gelijk in.

Daarna reden we dezelfde weg weer terug naar de uitgaan van Grand Teton. Omdat we weer over de brug kwamen waar we eerder de eland hadden gezien, zijn we nog even gestopt om te kijken of hij er nog lag. En inderdaad, hij lag er nog. Dat niet alleen, toen wij er stonden, kwam hij langzaam overeind en begon te eten. Stukje bij beetje zagen we hem steeds beter, totdat we hem helemaal in beeld hadden. Prachtig, wat een mooi beest, zo groot en met een indrukwekkend gewei. We stonden daar helemaal alleen, pas op het laatst kwamen er meer mensen kijken, maar toen was hij bijna verdwenen achter de bomen. Wat een geluk dat we dit nog niet zagen voordat we dit gebied gingen verlaten.

Uiteindelijk was het al 11 uur toen we Grand Teton uitreden richting Jackson Hole. Hier hebben we ook gestopt, en ook langer dan gepland. Jackson Hole is dan ook een heel leuk cowboystadje met heel veel winkels, niet alleen de standaard souvenirwinkels, maar ook echt mooie zaken. Er zat ook een pandora-shop, dus Manon en ik hebben onze armbanden weer een stukje voller zitten. Omdat het rond 12 uur was, besloten we om hier maar gelijk een broodje te eten, er zaten genoeg eetzaakjes. Bij een bakery hebben we lekker geluncht. Daarna door naar Albertson om boodschappen te doen, wat een prachtige winkel was dat. Alles vers, zelfs de groente wordt besproeid met koud water om hem knapperig te houden. Een ontzettend mooie traiteurafdeling en opnieuw zoveel keus. Dus dat duurde natuurlijk ook weer een tijdje.

Uiteindelijk reden we over 2'en weg uit Jackson Hole. Gelukkig konden we daarna we goed doorrijden. Een prima weg door verschillende nationale bossen. Dit deel van Wyoming is erg mooi, volop groen en rivieren, hoge bergen en mooie weiden. Af en toe zagen we nog wat bizons, voor de rest veel weilanden met paarden en runderen. Ook kwamen we nog een klein stukje door Idaho, onze 5e staat tot nu toe. We reden nog door het gehucht Paris. Eerst komen we door Nederland en nu Paris, het is te merken dat de Amerikanen van Europeanen afstammen.

Rond 4 uur zagen we dan eindelijk Bear Lake. Bear Lake is een prachtig turquoise gekleurd meer, dat gedeeltelijk in Idaho en deels in Utah ligt. Het is ongeveer 36 kilometer lang, wij moesten naar het meest zuidelijke puntje. Dat betekent dat we vandaag ook onze 6e staat van deze reis aan hebben gedaan, namelijk Utah. Onze trip ging langs het gehele meer, we hebben vanaf boven naar beneden langs het meer gereden met prachtige blauwe luchten.

Rond 5 uur kwamen we bij de campground aan, helaas was het weer toen wat minder geworden. We hebben wel een prachtige plek, recht aan het meer. Er vloog een pelikaan vlak voor ons over het meer. Eigenlijk wilden we barbecueën, maar het werd toch wel donker. Nou vindt Walter het al snel goed buiten, dus die begon de barbecue op te stoken. Helaas begon het toen te regenen en onweren. Maar wat een geluk, toen het vlees klaar was, was de bui voorbij en hadden we weer een blauwe lucht. De weergoden waren ons goed gezind, toen we klaar waren met eten, ging het weer betrekken. Nu ziet het helemaal donker buiten en regent het volop. Voor ons is dat niet zo erg, wij zitten lekker warm en droog in onze camper. Zielig is het voor de mensen die hier met een klein tentje staan en nog niet klaar waren met eten, zij kunnen nergens naartoe. Achter ons zit een groep in regenjassen rond een kampvuur, terwijl het echt flink regent. Ik moet eerlijk zeggen dat zoiets niets voor mij zou zijn, geef mij maar de 'luxe' van een camper, met eigen douche, toilet en keuken.

Morgen verlaten we voor 2 dagen de natuur, dan bezoeken we Salt Lake City. Waarschijnlijk hebben we daar weer internet, dus dan houd ik jullie weer op de hoogte.

We hebben vandaag 325 kilometer gereden en overnachten bij Rendez Vous Beach in het Bear Lake State Park.

Isis

Heerlijk he die camper. Gaaf zeg dat je een mannetjes Moose gezien hebt. Die staat nog op ons lijstje.