Amerika Noord-West

Dag 12 Yellowstone NP

Vandaag vroeg op, om 5 uur (!!!!!) ging de wekker af. Dit omdat we wild wilden gaan spotten in de Lamar Valley. Wild spotten kan je het beste doen 's morgens bij zonsopgang of 's avonds bij zonsondergang. We hoopten natuurlijk om wolven te zien, er zitten 2 roedels bij Lamar Valley.

Lamar Valley ligt in het noordoosten van Yellowstone en is een prachtige vlakte waardoor heen de Lamar River loopt. Er zit hier veel wild, bizons, elk, pronghorns, wolven, beren. Wij waren niet de enigen die zo vroeg op pad waren, overal zag je mensen warm aangekleed met grote fototoestellen en verrekijkers. We hebben ontbeten met uitzicht op deze mooie vallei. Helaas hebben we niet veel wild gezien, wel veel bizons, maar die hadden we in Custer al veel gezien. Ook zagen we heel in de verte nog een elk. Bij de Lamar River zagen we wel veel Canadese ganzen. Rond 8 uur besloten we om maar verder te rijden, we hadden het idee dat we niet veel meer zouden zien.

Gelukkig werd dit gebrek aan wild helemaal goed gemaakt toen we richting Mammoth reden. We kwamen 2x een zwarte beer tegen. Wat een schatjes zijn dat, Manon wilde ze het liefst gaan knuffelen. Vooral de eerste beer die we zagen was prachtig, hij liep vlakbij over de weg. Ze zijn niet zo heel groot, we hadden ze veel groter verwacht. Maar ze waren wel ontzettend mooi om te zien. Nog geen 5 minuten nadat we de eerste beer gezien hadden, moesten we alweer stoppen voor de tweede. Deze zat wel wat verder weg, maar dat maakte ons niets uit.

Helemaal blij reden we door naar de visitor center van Mammoth Hot Spring. Voordat we daar aankwamen, zijn we nog even gestopt bij Undine Waterfall. Een niet zo hoge, maar mooie waterval die in 3 etappes naar beneden valt.

Aangekomen bij de Mammoth visitor center hebben we een interessante film gezien over het ontstaan van de nationale parken. Daarna reden we door naar Boiling River, dit was pas sinds 2 dagen open, dit hadden we wel eerst nagevraagd bij de visitor center. Bij Boiling River komt het warme water van Mammoth Hot Spring samen met het koude water van de Gardner River. Op de plek waar dit samen komt, heeft het water een aangename temperatuur. Het was wel een stuk verder lopen dan we dachten, maar goed. Walter en de kinderen zijn het water ingegaan, wel met kleren aan, want niemand wilde zwemkleding meenemen. Dus maar met kleren aan in het water gaan zitten. Je moest wel opletten, want koud is ook echt koud, en warm was rond de 70 graden. Maar ze vonden het wel leuk, hoewel het water stonk naar rotte eieren. In natte kleren terug gelopen naar de camper en snel iets droogs aangetrokken.

En weer op pad, naar Mammoth Hot Spring om de Mammoth Terraces te bezoeken, een mooi schouwspel van travertijn terrassen. Water wordt door bronnen omhoog gebracht en dit loopt over de terrassen naar beneden. Dit levert prachtige kleurcombinaties op, variërend van oranje tot wit. Helaas zijn veel bronnen opgedroogd, daar wordt het steen wit/grijs. De grond hier is erg fragiel en poreus, dus overal zijn vlonders aangelegd waarop je moet lopen, Deze lopen door de hele Mammoth Terraces heen. Wij hebben hier ook doorheen gelopen, maar dat viel niet mee. Overal zijn trappen en steile hellingen. Nou is mijn conditie niet optimaal en zijn wij ook nog niet gewend aan lopen bij 30 graden, dus het was flink afzien. Maar goed, je moet wat over hebben om iets moois te zien. En mooi was het wel.

Na op adem gekomen te zijn in de camper en flink wat gedronken te hebben om al dat verloren zweet te compenseren, gingen we weer op pad, richting Norris. Zien we onderweg opeens een mooie kudde elk, met een kleintje erbij. Dus weer flink veel foto's genomen, wild verveelt ons nooit. Deze tijd is ook leuk, veel kuddes hebben jonge dieren erbij, dat maakt het extra leuk om naar te kijken.

Onze volgende stop was Norris Geyser Basin. Hier vind je 2 gebieden met geisers, dit is waar Yellowstone zo bekend door is geworden. Dit gebied is al 100.000 jaar actief, en dus het oudste thermale gebied van Yellowstone. Allereerst bezochten we Porcelain basin, een tochtje van 800 meter. Je vindt hier veel pools en geisertjes, veelal met een melkwitte kleur, veroorzaakt door het silica in het water. Ook zie je hier weer die mooie oranje kleur aan de rand van de waterpoelen. Daarna door naar Back Basin, een wandeling van 2.5 kilometer. Walter heeft maar de helft mee gelopen, hij was moe en had last van zijn voeten. Ja, de leeftijd gaat meetellen als je 50 bent. Een mooie wandeling langs allerlei geisers en waterbronnen. Weer met de meest mooie kleuren. Helaas ook met veel stoom, dat stinkt naar rotte eieren. De bekendste geiser hier is de Steamboat Geyser, die erg onregelmatig uitbarst. Maar speciaal voor ons was er een uitbarsting, niet groot, maar wel mooi om te zien. Aan het einde van de wandeling ligt Emerald Spring, een prachtig gekleurde poel. En daar vonden we ook Walter weer terug.

De dag had nu wel lang genoeg geduurd, dus terug naar de campground. We hadden de hele dag prachtig weer gehad, stralend blauwe hemel en rond de 30 graden (sorry Nederland), dus konden we lekker barbecueën en buiten zitten. Helaas zitten er wel veel muggen, vooral de 2 jongste dames worden veel gestoken. Die hebben dus mooie benen met gigantisch grote rode bulten erop. Nog even marshmallows boven het houtvuur en dan naar bed, we waren er tenslotte al vroeg uit vanmorgen.

We hebben 140 kilometer gereden en overnachten weer bij Canyon campground.

Isis

Boiling River was inderdaad pas open toen wij vertrokken! ;( dat goldt ook voor de Firhol Canyon Drive daar konden we ook niet zwemmen...