Amerika Noord-West

Dag 21 Torrey – Zion NP

We hebben vanmorgen een uitgeslapen, pas rond half 9 stonden we op. Dit terwijl we toch lange reisdag voor de boeg hadden. Eerst nog maar even een eitje gebakken, we moeten nu langzaam alle eetwaren op gaan eten. Zaten we net buiten te ontbijten, begon het weer te regenen, dus snel naar binnen. Toch jammer dat het weer niet echt goed is deze Amerika-reis.

Daarna opruimen en afkoppelen en op pad. Ik wilde graag een scenic weg rijden langs Boulder en Escalante. Dit zou wel veel langer duren, maar ik had gelezen dat deze route erg mooi was. Nou, dit was niet overdreven. We hebben een groot deel van de dag door Dixie National Forest gereden, dit was een zeer afwisselend landschap. Het eerste gedeelte was rots en droge vlaktes, wel met geregeld loslopende zwarte runderen. Daarna kwamen we in een prachtig bosgebied met heel veel Aspen trees, bomen met witte stammen en mooi groene blaadjes. Regelmatig had je plekken om te stoppen en uit te kijken over het landschap. We bleven steeds stijgen, zodat we op een gegeven moment rond de 2950 meter zaten.

Toen we dachten dat we bovenop de berg zaten, bevonden we ons opeens op een bergkam. Prachtig, wij reden over een smalle weg en aan beide kanten liep het steil af naar beneden. De rotsen waren hier bijna wit om te zien, je kon kilometers ver kijken. Wat een schitterend stuk natuur. Dan ligt er in het midden van al dit natuurschoon opeens een klein plaatsje, Boulder genaamd. Van hieruit kun je de Burr trail oprijden die door Capitol Reef gaat. Omdat dit park zo langgerekt is, hebben we heel lang hierlangs naar het zuiden gereden.

Vlak voor Escalante vind je het Kiva Koffeehouse, hier had ik over gelezen op het forum. Je kan hier heerlijke koffie drinken met een prachtig uitzicht. Nou opnieuw was dit niet overdreven. Omdat het bijna lunchtijd was, hebben we hier ook maar wat gegeten. Walter en ik een cheese sandwich met pesto en kalkoen en de kinderen pancakes. Anouk kon dit niet op, zoveel was het. De andere 2 hadden er ook moeite mee. Omdat ze alleen koffie en sapjes hadden, had Menno een probleem. Sapjes zijn natuurlijk veel te gezond voor hem en koffie lust hij niet. Nou hadden we in Cody een frisdrank gezien die gedronken werd met slagroom, lijkt mij ontzettend vies. Dit drankje hadden ze wel, rootbeer genaamd. Het is geen bier, maar een soda met kauwgumsmaak, helaas kreeg hij het hier zonder slagroom. We hebben bij Kiva in ieder geval even lekker gezeten met inderdaad een schitterend uitzicht. Ze hebben ook 2 hotelkamers, voor 170 dollar per nacht. Lijkt me prachtig om daar de zon te zien ondergaan of opkomen. Wie weet, als de kinderen ooit niet meer meegaan ...

Daarna vervolgden we onze weg richting Bryce canyon. Je zag de bergen hier veranderen, veel meer rood en hoodoos en vreemd gevormde rotsen. Omdat we dit park de vorige reis al hebben bezocht, zouden we het nu overslaan. Even twijfelde ik nog om er toch even langs te gaan, maar gezien de tijd hebben we dit niet gedaan. Toen volgde voor ons een bekende weg, deze hadden we tenslotte 3 jaar geleden ook gereden. Allereerst door het prachtige Red Canyon, met zijn dieprode rotsen en groene beplanting, dit blijft zo mooi om te zien.

Langzaam kwam Zion steeds dichterbij. En ja hoor, daar zagen we Checkerboard Mesa al, die grote rots met het ruitpatroon erop. Snel de camper uit voor wat foto's, helaas was het weer begonnen te regenen. Even later viel het met bakken uit de hemel, niet echt leuk. Wel mooi om te zien hoe er meteen allerlei watervalletjes van de rotsen naar beneden lopen. Dit hele gebied bestaat uit rots, je ziet het water dus overal naar beneden komen. Gelukkig duurde de bui niet lang. Daarna wachten voor de tunnel, deze tunnel is niet hoog genoeg voor campers. Als je hier aankomt met een camper, moet je wachten tot het verkeer vanaf de andere kant wordt gestopt, hierna mag je voorzichtig in het midden van de tunnel, daar past de camper net doorheen, naar de andere kant rijden. Dit wisten we natuurlijk ook nog van de vorige keer.

Net aan de andere kant aangekomen, stond er opeens een groepje mensen met verrekijker. Langzaam rijden en kijken of we ook iets zagen. Ja hoor, een mannetje bighorn sheep lag bovenop een rots. Ondanks dat ik niet snel genoeg de nieuwe lens op het fototoestel kon zetten, heb ik toch mooie foto's kunnen nemen. Op een gegeven moment stond hij zelfs op, toen hadden we hem helemaal mooi in beeld, totdat Anouk opeens riep: 'Gatver, hij staat te poepen !' Nou maak ik zulke scherpe foto's dat zelfs dat prima in beeld is gekomen. Toch mooi om dit wild weer te zien, we hadden al wel een kudde vrouwtjes met jongen gezien in Rocky Mountains, maar nog geen mannetje met hoorns, en dat maakt het juist speciaal.

Daarna rustig doorgereden naar Watchman campground, binnen het nationale park. We hebben een mooi plekje aan de rivier, maar deze plek hadden we dan ook zelf uitgekozen bij de reservering. We hebben wel elektriciteit, maar geen water of afvoer. Wel is er een dumpplaats op de campground, dus daar kan Walter morgen even langsrijden. Het was erg warm maar wel flink bewolkt toen we aankwamen, dus zijn de kinderen nog even in de rivier gaan spartelen, dit kun je geen zwemmen noemen. Omdat het steeds harder begon te onweren, zijn ze het water weer uitgekomen. De buien zijn overgetrokken, we zitten nu nog lekker buiten. Helaas geen kampvuur wegens gevaar voor bosbranden, dat hebben we deze reis al vaker meegemaakt.

Walter en de kinderen zijn nog even naar de visitor center gelopen, navragen hoe het weer morgen zal zijn. Gelukkig wel zonniger en minder kans op onweer, ongeveer 20 procent. Omdat er nog voldoende water bij de watervallen is, gaan we hier waarschijnlijk naartoe morgen. Menno had wel gezien dat er vandaag niet door de Narrows gelopen mocht worden in verband met het slechte weer, dit vonden wij de vorige keer een van de mooiste wandelingen die we gedaan hadden. Maar met het gevaar van de natuur hier moet je niet spotten. Deze keer waren we toch niet van plan om de Narrows te lopen, dus voor ons is het niet erg.

Nu nog even ontspannen na een lange dag rijden. Morgen zien we wel wat we gaan doen, dit is ook afhankelijk van het weer en van waar we zin in hebben. De kinderen willen in ieder geval ook zwemmen in de rivier, ze hebben banden gekocht om zich mee te laten drijven in de stroming. We hebben hier geen internet, misschien morgen proberen bij de visitor center, anders pas in Las Vegas weer.

We hebben vandaag iets meer dan 300 kilometer gereden over binnendoor weggetjes en overnachten bij Watchman campground in Zion National Park.