Amerika Noord-West

Dag 13 Yellowstone NP

Vandaag hebben we iets uitgeslapen, tenminste als je 7.30 uur uitslapen noemt. Maar we lagen er gisteren al om 9 uur in, dus dan heb je toch al slapende flink wat uren gemaakt.

Nog maar net onderweg zagen we opeens allemaal auto's aan de kant van de weg en heel veel mensen met camera's en dit betekent meestal: wild! Dus snel gestopt en gaan kijken en inderdaad, er stonden 2 prachtige elk-mannetjes te grazen langs een riviertje. Wat een indrukwekkende beesten met een machtig gewei. Ze noemden deze mannetjes 6-punters, omdat ze aan iedere kant 6 aftakkingen aan hun gewei hadden, dit schijnt behoorlijk groot te zijn. Toen we daar eenmaal stonden te fotograferen en filmen, zagen we nog een mannetje in het bos lopen. Al dat wild blijft toch wel veel indruk op ons maken, het is toch een groot verschil met dieren in een dierentuin. Maar goed, we konden daar geen uren blijven staan, dus terug naar de camper en op pad.

Het was vandaag een dag van geisers, mudpots, fumaroles en warmwaterbronnen. We hebben niet veel gereden, wel veel gestopt en korte wandelingen gemaakt. Allereerst zijn we gestopt bij Fountain Paint Pot, hier hebben we een wandeling gemaakt van 800 meter. Hier vind je van alles wat, zodat je goed het verschil kan zien tussen de 4 verschillende soorten bronnen.

Daarna reden we door naar Midway Geyser basin, hier vind je de grootste warmwaterbron van Yellowstone, 110 meter in doorsnede. De Grand Prismatic Spring, zoals hij heet, is prachtig blauw van kleur met een geel/oranje rand. Hij is zo groot dat je hem niet in 1x op de foto kan zetten, ik heb er dus maar een kaart van gekocht om de kleuren goed te zien. Ook mooi hier om te zien is de Turquoise Pool, met een melkachtig witte bodem en daarboven mooi blauw. Hier kwam echter veel stoom uit, de kleur was dus wat moeilijk te zien.

Daarna gestopt bij Biscuit basin, opnieuw een wandeling van ongeveer 800 meter. Hier had je de schitterende Sapphire Pool, met prachtig diepblauwe kleuren. Ook vond je hier allerlei kleine geisers die pruttelden en uitbarsten.

Tenslotte gingen we op pad naar onze laatste stop, Old Faithfull. Old Faithfull is volgens mij het drukste deel van het park. Een ontzettend grote parkeerplaats, winkels, hotels en natuurlijk weer een visitor center. Dit bezochten we natuurlijk weer als eerste, vooral omdat we wilden weten hoe laat Old Faithfull zou uitbarsten. Deze geiser heet niet voor niets de oude betrouwbare, hij barst ongeveer iedere 90 minuten uit, de tijd staat vermeldt bij de visitor center. We hadden nog tijd om de tentoonstelling te bekijken en gingen daarna naar buiten, Old Faithfull vind je direct buiten de visitor center. Rondom deze geiser staan allemaal banken, die een uur voor de uitbarsting al aardig vol zaten. Wij hebben dus ook maar een goed plekje opgezocht. De kinderen zijn nog even naar de giftshop gelopen en daarna was het wachten ... En wachten ... Maar dan begint de geiser opeens wat te pruttelen, je ziet al wat kleine uitbarstingen ... en dan opeens spuit het water 60 meter de lucht in. Wat een ontzettend mooi gezicht, wat een explosie. Overal hoor je mensen roepen, iedereen staat met foto en film, en dan 2 minuten later is het weer voorbij. Er komt nog een klein beetje water omhoog en dan alleen nog maar stoom, hij ligt weer stil voor 90 minuten. Toch was het erg indrukwekkend om te zien hoe hoog dat water de lucht in wordt gespoten door 1 van de bekendste, misschien wel de bekendste, geiser ter wereld.

Na dit natuurgeweld gingen we nog een stuk lopen door het gebied hierom heen, het Upper Geyser basin. Je vindt hier op een vierkante mijl ongeveer 150 geisers, de hoogste concentratie geisers ter wereld. We hebben hier een mooie wandeling gemaakt langs Gran Geyser, Castle Geyser en de kleine Anemone geiser. Hier zag je heel de mooi een uitbarsting ontstaan. Als de geiser droog was, moest je even wachten. Je zag er dan water inlopen en dan barstte hij uit, ongeveer 2 meter hoog. Daarna viel hij weer stil en liep het water weer terug de geiser in, dit herhaalde zich ongeveer iedere 10 minuten. Ook de Grotto geiser was flink aan het sputteren, soms wel 3 meter hoog. Allemaal niet zo indrukwekkend als Old Faithfull, maar toch mooi om te zien.

Daarna liepen we weer terug richting de visitor center. Ook nog even de Old Faithfull Inn bezocht, een gebouw uit 1904, gebouwd van dikke balken en steen, mooi om te zien van binnen. Walter, Manon en Menno hebben hier ook een ijsje gekocht, nou ja, Amerikaanse hoeveelheden. 2 Bolletjes in hier is te vergelijken met 4 bolletjes thuis. Zij hadden dus voorlopig geen honger meer.

Het was toen bijna half 5 en we moesten nog even rijden naar de campground, dus lieten we Old Faithfull weer achter ons. Maar niet voordat Manon nog een ketting en armband met een wolf eraan heeft gekocht (ja Lizette, in navolging van de armband die Jacob voor Bella heeft gemaakt.)

We hadden vandaag weer mooi weer, warm met af en toe een enkel wolkje. Dat was wel lekker, want we waren gisteren toch wel wat verbrand. Toen we bij de campground aankwamen, begon het te regenen. En niet zo'n klein beetje, maar een echte stortbui, compleet met onweer. Dus geen barbecue vanavond, maar binnen eten. Ook niet erg, iedereen is nog moe en wil vroeg naar bed. Als ik in deze regen mensen hun tentje zie opzetten, ben ik toch wel blij met een camper. Je zet zo'n ding neer en je bent klaar. Generator aan en iedereen kan douchen met lekker warm water. Geen geloop naar een toilet- of douchegebouw. Morgen verlaten we Yellowstone, als het goed is, hebben we dan wel internet en kan ik deze verhalen in de weblog plaatsen. Ik ben ook wel benieuwd naar de reacties vanuit Nederland.

We hebben 95 kilometer gereden vandaag en overnachten bij Grant campground.