Amerika Noord-West

Dag 11 Cody – Yellowstone NP

Voordat we richting Yellowstone gingen, was het eerst tijd voor boodschappen en tanken. Dit kan ook wel in het park, maar daar is alles veel duurder.

Rond 10 uur vertrokken we richting het westen. Vanaf Cody is het ongeveer 100 kilometer tot aan Yellowstone, een mooie en afwisselende tocht door het Shoshone national forest. De eerste blikken op het park vielen mij erg tegen. Kilometers lang reden we door afgebrande bossen, het leken wel spookbomen, wit of zwart, kaal. Wel zag je veel bloemetjes en nieuw gras, maar het was maar een triest gezicht. Gelukkig werd het beter toen we bij Yellowstone Lake kwamen, hier stopte het verbrande gebied.

We wilden de Pelican Creek Natural Trail gaan lopen, hij was wat lastig te vinden, maar we kwamen er toch. Wandelschoenen aan, lange broek en vest en toen ....plotseling begon het keihard te regenen en te onweren. Daar zaten we dan, helemaal klaar om te gaan en dan spoelt het buiten. Dus besloten we maar door te rijden naar de visitor center bij Fishing Bridge. Daar was weer een leuke tentoonstelling met allerlei opgezette dieren, deze keer vooral vogels. De ranger daar gaf aan dat het de komende dagen afwisselend droog, zonnig en regenachtig zal zijn, dus ik hoop dat we geluk hebben. Toen we wegliepen, zagen we wel een mooie pelikaan overvliegen.

Daarna weer verder op pad het park in. Bij Fishing Bridge Junction sloegen we rechtsaf richting Canyon Village. Onze eerste stop op deze weg was bij de bijzonder zure Mud Volcano Area. Hier zie je allerlei modderbronnen en fumaroles (hier komt geen water maar alleen stoom uit de grond) IJzersulfide is verantwoordelijk voor het hier voorkomende donkergrijze en donkerbruine water, terwijl hydrogeen sulfide zorgt voor een duidelijk aanwezige rotte-eierenlucht. Dragon's Mouth Spring is een turbulente hete bron met een spelonkachtige mond. De bron is 5,5 bij 11 meter groot, 5 meter diep, en de temperatuur in de bron is ruim 76Β° C. Het lijkt of er veel water uit de opening van de bron stroomt, maar dat is bedrieglijk doordat veel van datzelfde water ook weer op een ritmische manier terugstroomt. De modderbron Mud Volcano, 8 bij 11 meter groot, 5 meter diep, en met een temperatuur van ruim 84Β° C is tegenwoordig een vrij rustig keteldal, waaruit incidenteel nog gassen omhoog komen. De laatste bezienswaardigheid in dit gebied is Black Dragon's Caldron, 24 bij 61 meter groot, en 11 meter diep. De temperatuur in deze bron bedraagt 88Β° C. Hier hebben we ook even wat gegeten, wel in de camper, de rotte-eierenlucht nodigde niet echt uit tot picknicken.

Toen we onze weg vervolgden, kwamen we ook weer bizons tegen. Eentje kwam zo dichtbij, dat we snel de camper ingingen. Hij liep op nog geen meter voorbij de camper. Bij Mud Volcano kwam er ook opeens een gigantische bizon uit de bosjes. Niet te geloven, we hadden het beest helemaal niet gehoord. Hij liep op zijn dooie akkertje vlak voor ons en ging daar op zijn gemak liggen. Ook hebben we veel Canadese ganzen gezien. Ook zagen we weer een hert, dat wordt al bijna gewoon voor ons, zoveel hebben we er tot nu toe al gezien. Dit geldt ook voor chipmunks en squirrels, die beestjes zie je overal. Toch blijven ze wel leuk om naar te kijken. Ook zie je hier de prachtigste vogels, zoals de helemaal blauwe Mountain Bluebird.

Daarna reden we door naar Artist Point, dit wordt ook wel de Grand Canyon van Yellowstone genoemd. Van hieraf had je een prachtig uitzicht op de Lower Falls, een waterval van 93 meter hoog. Dit is 2x zo hoog als de Niagara watervallen. Kenmerkend van de waterval is de groene kleur bovenaan. Daarna reden we terug om de Upper Falls nog te bekijken, deze is niet zo hoog, maar wel veel breder. Via de North Rim Drive reden we naar de Village, hier kwamen we eind van de middag aan. Eerst even ingecheckt op de campground en daarna nog even naar de visitor center, om weer een interessante tentoonstelling te bezichtigen.

We hebben een campplaats midden in het bos, nadeel zijn wel de vele muggen, dus dat is veel sprayen met DEET. Gelukkig mogen we wel een kampvuur maken, dus eindelijk marshmellows boven een houtvuurtje. Dit jaagt ook een beetje de muggen weg. We hebben hier verder niets, geen elektriciteit of water. Vooraan de campground is wel een dumpstation, hier kunnen we water lozen en aanvullen. De generator mag overdag wel aan, dat is fijn, want dan kunnen we water verwarmen voor douchen en afwassen.

We hebben vandaag 150 kilometer gereden en overnachten bij Canyon Campground in Yellowstone National Park.