Amerika Noord-West

Dag 10 Cody - Beartooth Highway

We hebben vandaag een schitterende tocht door de bergen gemaakt. Hier hebben we de hele dag voor uitgetrokken.

Vanuit Cody namen we allereerst de Chief Joseph Scenic Highway. Dit is een mooie bergweg van ongeveer 75 kilometer lang. Het hoogste punt van deze weg is 2453 meter, bij Dead Indian Pass. Deze weg loopt door Soshone National Forest en is erg mooi. Halverwege hebben we bij Painter Outpost zalige doughnuts en Dutch Applepie met kofiie genoemen. We zaten lekker buiten op de veranda in een schommelstoel met uitzicht op Clark's Fork River, een echte aanrader om te stoppen. Daarna doorgereden naar Beartooth Highway, waar we linksaf sloegen richting Red Lodge.

De Beartooth Highway is een prachtige bergweg van 110 kilometer lang, die deels in Wyoming en deels in Montana ligt. De weg is genoemd naar een aparte, puntvormige rots, in de vorm van een berentand. Het eerste deel van de Beartooth Highway kwamen we erg veel schitterende bergmeren tegen, zoals Long Lake. Hier hebben we prachtige foto's kunnen maken. Een nadeel van meren zijn de muggen, vooral Anouk had binnen de kortste keren tientallen muggenbulten. Maar de omgeving maakte veel goed, het was zo ontzettend mooi daarboven. Er ligt nog veel sneeuw, door al het water is het overal nog mooi groen. Ook zie je volop bloemen in de mooiste kleuren rood, geel en paars. Het hoogste punt van de route is op 3337 meter, we zaten dan ook weer ver boven de boomgrens.

Op een gegeven moment passeerden we de grens naar Montana, onze 4e staat in 10 dagen tijd. Menno heeft ook al een nummerbord van Montana gekocht. Daarna reden we door naar Rock Creek Vista Point (2800 meter), waar je een korte wandeling kunt maken naar een prachtig uitzichtspunt. Hier zagen we ook weer veel squirrels en een marmot. Het uitzicht hier was echt adembenemend. Op de parkeerplaats even snel wat brood gegeten en weer verder op pad. Vanaf hier daal je snel af door het Absaroka-gebergte naar het plaatsje Red Lodge. Dit is een oud mijnstadje, met in de Main Street verschillende oude panden. Natuurlijk weer veel toeristenwinkels en eetzaakjes, maar wel leuk om even doorheen te slenteren. Er was een oude snoep winkel met snoep van over de hele wereld, zelfs drop uit Nederland.

Vanuit Red Lodge reden we weer terug naar Cody. Onderweg hadden we enkele regenbuien, gelukkig hadden wij de hele dag prachtig weer gehad. In Cody aangekomen hebben we eerst stoelen gereserveerd voor de gunfight bij Hotel Irma.

Dit hotel is in 1902 door Buffalo Bill opgericht en genoemd naar 1 van zijn dochters.'s Zomers wordt er hier iedere avond een gunfight gehouden. Natuurlijk erg toeristisch, maar wel leuk. Buffalo Bill speelt de hoofdrol, met bijrollen voor Dick Cheney en Butch Cassidy. Dit laatste 2 zijn natuurlijk de kwaden en gaan aan het einde dood. Zoals alles in Amerika begonnen we weer met een praatje waar iedereen vandaan komt, of iedereen het naar zijn zin heeft. Ook werden uit het publiek de militairen gehaald die overzee zijn geweest, zij werden naar voren gehaald en kregen een staande ovatie van het publiek. Daarna werd het volkslied gespeeld, weer iedereen staan en meezingen, zelfs de kleinste kinderen kenden het volkslied uit hun hoofd. Dat moet je in Nederland eens proberen, zelfs het nederlands elftal zingt daar niet mee. Toch heeft het ook wel iets, die trots voor je eigen land.

Na de gunfight zijn we erg lekker gaan eten bij hotel Irma. Buffalo Bill zelf kwam ook nog even langs, dus konden we met hem op de foto. Het eten was erg goed, de entourage erg leuk. Het hotel is nog helemaal ingericht in de stijl van 1902, inclusief oude foto's en rood pluche.

Terwijl iedereen in bed ligt, ben ik nog even dit verslag aan het schrijven. Morgen vertrekken we richting Yellowstone. Ik weet niet wanneer we weer op het internet kunnen, het kan dan ook enkele dagen duren voordat we weer iets van ons laten horen. We zullen proberen bij de visitor centers te kijken of ze wifi hebben, anders misschien in de hotels in het park. We houden jullie op de hoogte.

We hebben vandaag 295 kilometer gereden en overnachten nogmaals op Ponderosa campground in Cody.

opa en oma

Heel erg leuk jullie dagelijkse reisverslag te lezen en we zijn heel blij dat jullie het zo naar je zin hebben. Veel zien en horen is veel weten. Nog een paar dagen en ook Mariette en familie gaan op vakantie hopelijk wordt het dan wat beter weer want het is hier waardeloos. Vandaag soms een zonnetje maar meest veel regen. Ik ben gisteren nog bij een nefroloog geweest voor onderzoek en moet in Aug. nog terug voor verder onderzoek maar niets ernstigs. Geniet verder en we weten dat de komende dagen kontakt misschien wat moeizamer is in Yellowstone. Veel plezier en de groeten voor allemaal.

Anja en André

Tja als jullie het nieuws niet (kunnen) volgen, dan hier nog een klein nieuwtje. Vanaf volgend jaar stijgt de pensioen leeftd met 1maand per jaar. Dit duurt voort tot 2023 en dan mag je pas op je 67e met pensioen. Verder is het hetzelfde als altijd. Er heerst een enorme crisis (alhoewel de AEX ruim boven de 300 is gestegen) en er is een run op last minuten naar de zon. Dus ook iets wat bij de recessie hoort......
Groetjes den geniet er van.

Ps. Ben nog steeds jaloers

Denise, Guido en Rensje

Hallo familie!
Wat fijn om te lezen, dat jullie zo'n goede vakantie hebben daar zo ver weg! Het ziet er wel erg vermoeiend uit voor iemand die het liefst alle dagen van de vakantie op een strandbedje ligt en niets doet ;-) Leuk om te lezen, wat jullie weer allemaal beleven! En wat een ding die camper zeg....Vandaag in Rotterdam weer een regenachtige, sombere dag. Maar er moest toch gewerkt worden, dus niet zo erg. Helaas zien de voorspellingen er niet veel beter uit. Maar ach, zal jullie iets schelen. Jullie genieten van elkaar en van al het moois, dat jullie tegenkomen. Heel veel plezier, voorzichtig en de groetjes!

de Overgaauwtjes

Tja, zoveel goed nieuws is er niet op dit moment om jullie door te geven : Het blijft aanhoudend regenachtig weer met soms een stortbui en als je snel bent kun je misschien even droog de honden uitlaten...
Goed weer om lekker binnen te zitten met een kop hete chocomel...we krijgen er een pesthumeur van !!!
Er is gelukkig een lichtpuntje : aan het einde van de week gaat de temperatuur omhoog !Misschien wel 20 graden...met....jawel...50/60 procent kans op....REGEN!
Enfin....alle kamers zijn weer eens goed gepoetst...daar was het wel weer voor...en de tuin staat er groen(en nat) bij...
Kunnen we niet aansluiten bij jullie ? Mooie natuur , zon, echt vakantiegevoel....dan kopen wij wel een anti-muggenspray voor Anouk...
groetjes van ons