Amerika Noord-West

Dag 7 Custer

DAG 6 CUSTER

Vandaag hebben we een mooie dag gehad. Na het ontbijt gingen we naar Custer State Park om de Wildlife Loop Road te rijden, een weg van 18 mijl door het park. Allereerst reden we naar de visitor center, hier was een mooie expositie van opgezette dieren. Even advies gevraagd aan de ranger, die ons vertelde waar we de kuddes bizons konden vinden.

En ja hoor, we waren nog niet weg bij de visitor center of we zagen de eerste kudde al. Wat een machtige beesten, met van die ontzettend grote koppen. Helemaal leuk was, dat er heel veel kleintjes bij waren. Die zijn echt lief, nog roodbruin van kleur, pas na een jaar worden ze zwart. Aan het begin van de Wildlife Loop liep nog een enorme kudde bizons, opnieuw met heel veel kleintjes. Wat een prachtig gezicht, zo'n grote kudde in een weide. Kleintjes die dronken bij hun moeder, grote mannetjes , we konden er geen genoeg van krijgen.

Verder rijdend zagen we een ezel, die komen oorspronkelijk niet van hier, maar zijn jaren geleden hier losgelaten en nu verwilderd. Ook zagen we veel pronghorns, gaffelantilopen. Dit zijn eigenlijk geen echte antilopen, maar ze worden wel zo genoemd. Mooie beesten met een prachtige vacht. Later zagen we ook een groepje met kleintjes, helaas wel wat verder weg. Ook zagen we opeens een hert met 2 kleintjes, het leken echt net 2 bambi's. Deze tijd van het jaar is wel erg leuk om wild te zien, vooral door de jonkies, die zijn zo ontroerend. Verder hebben we vee l prairiedogs gezien, er zijn hier hele velden vol met holen. Het schijnt dat in deze holen vaak ratelslangen zitten, gelukkig hebben we die niet gezien.

Dit park is wel ontzettend mooi. Niet alleen door de dieren, maar ook door de omgeving. Prachtige heuvels met groene weiden, met allerlei mooie bloemen. Ook zie je hier prachtige vogels, deze zijn zo snel dat je ze niet op de foto krijgt. Ze hebben de prachtigste kleuren, zwart met rood, helderblauw, knalgeel. Ook zagen we nog een kalkoengier die achterna gezeten werd door een groepje kleinere vogels en uiteindelijk door hen verjaagd werd.

Na al dit natuurschoon reden we door naar Wind Cave NP, hier liggen grotten die je kan bezoeken. We kochten kaartjes voor de Fairground Tour, die een uur later zou beginnen. Dus eerst even in de camper broodjes knakworst gegeten en daarna naar de ingang van de grot. Deze grotten zijn bekend door het 'boxwork'. Prachtig gevormde dunne bladen calciet, die in een soort honingraatpatroon op de wanden en plafonds zitten. Ook vind je hier 'popcorn', knobbelachtige afzettingen van gekristaliseerd calciet. Er zijn maar 3 grotten ter wereld waar dit ontdekt is, hier bij Wind Cave, bij Jewell Cave vlak bij Custer en nog in een privé grot ergens in South-Dakota. Leuk was ook dat de gids op een gegeven moment het licht uitdeed, dan weet je pas echt wat aardedonker betekent. De tour duurde ongeveer anderhalf uur, hierbij maakten we een tocht van 0.6 mijl en waren er 450 traptreden te gaan. Zeer de moeite waard, we vonden het erg mooi. Helaas kregen we het boxwork niet mooi op foto's, filmen lukte helemaal niet omdat het te donker was. Maar goed, wij hebben er erg van genoten.

Daarna door naar Custer om te tanken en boodschappen te doen. Even door het plaatsje gelopen en wat winkeltjes gekeken. In Custer staan allerlei bizons door de stad verspreid die door kunstenaars beschilderd zijn, net als de laarzen in Cheyenne. Dus ook hier maar foto's van gemaakt. We zijn meteen maar een hapje blijven eten in Custer, wij een lekkere hamburger en Anouk en Menno Mexicaans. Nu nog even mijn weblog bijwerken en dan lekker naar bed. Morgen vroeg op, dan hebben we een lange reisdag voor de boeg.

We hebben vandaag 90 kilometer gereden en overnachten nogmaals bij Big Pine campground.

Elly (michelly)

Erg leuk verslag! Ik ben weer helemaal bijgelezen.
Veel plezier verder.

Gr,
Elly (michelly)

opa en oma

hallo levensgenieters

hier ben ik weer.wat een prachtige foto''s van die bisons.dat jij zo goed op de hoogte bent van al die dieren een ezel kan ik nog wel onderscheiden en er lopen er hier ook genoeg rond.heerlijk om zo te genieten.zaterdag zijn wij nog gezellig bij mariette geweest en zijn wij blijven eten,erg lekker en gezellig.zondag gaan wij naar remco toe voor zijn verjaardag,alweer 25 jaar.sonja voelde zich niet zo lekker,had veel last van haar darmen,heeft een virus opgelopen op vakantie.je vader heeft weer jicht,ja teveel drank en rood vlees.met mij gaat
alles goed,onkruid vergaat niet.jullie horen spoedig weer van ons en voor jullie toi-toi-toi en een dikke kus